• Kategorie
  • Szukaj
  • Lakiery bezbarwne - klary

Mogło by się wydawać, że ostatnia warstwa lakieru nie musi być jakoś szczególnie wyszukana. Klar, jak klar byle jaki, byleby był. Otóż, jest to wielki błąd w myśleniu. Lakierów bezbarwnych jest bardzo dużo i różnią się pomiędzy sobą nie tylko ceną, ale głównie właściwościami i przeznaczeniem. Odpowiednim lakierem bezbarwnym można bardzo poprawić wygląd lakieru bazowego a co za tym idzie – samego samochodu. Dlatego warto się mocniej pochylić nad wyborem lakieru bezbarwnego, którego chce się użyć. Co również nieoczywiste – lakier bezbarwny/klar może generować oszczędności czasu, energii
a co za tym idzie – pieniędzy. Warto pamiętać, że lakier bezbarwny / klar gorszej jakości może zmienić kolor lakieru bazowego. Dlatego bardzo ważne jest przeprowadzenie testu na kawałku elementu, najlepiej w mało widocznym miejscu, zanim polakieruje się cały element.
Bardzo ważne są również wymagane warunki aplikacji. Na każdym lakierze bezbarwnych / klarze jest napisana wymagana temperatura oraz wilgotność powietrza. O ile zbyt niska temperatura może wydłużyć czas schnięcia lakieru, o tyle zbyt duża wilgotność powietrza może zupełnie go zepsuć.
Lakierem bezbarwnym / klarem można odnowić nie tylko karoserię samochodu, ale również elementy plastikowe, np. reflektory samochodowe.

Jakie są struktury lakieru bezbarwnego / klaru?

Lakier bezbarwny / klar występuje w 3 rodzajach struktur:

  • połysk
  • półpołysk (półmat)
  • mat

W zależności od oczekiwanego efektu, można dobrać określoną strukturę, aby odnowić lakierowany element albo zupełnie zmienić jego wygląd.

Klasy lakierów bezbarwnych / klarów

Lakiery bezbarwne/klary mogą być różnej klasy. Klasy określają jakość lakieru bezbarwnego/klaru oraz ich twardość.
Główne klasy lakierów bezbarwnych / klarów noszą nazwy:

  • MS – lakiery bezbarwne „starego” typu, stosowane w latach 90-tych XX wieku, zawierają do 40% części stałych (żywic akrylowych). Najtańsze w zakupie, jednakże najmniej wydajne, ze względu na niską zawartość części stałych i wysoką zawartość części lotnych (rozpuszczalników). Wymaga położenia większej ilości warstw.
  • HS – lakiery bezbarwne / klary stosowane głównie na przełomie wieków XX i XXI. Charakteryzują się większą ilością części stałych, ok. 50 % na 50 % z rozpuszczalnikami.
  • VHS – lakiery bezbarwne / klary najnowsze i najwyższej jakości. Zawierają powyżej 60 % części stałych. Dobrze dobrany lakier bezbarwny / klar klasy VHS pozwala pokryć element karoserii 1,5 warstwy lakieru. Nowoczesne lakiery bezbarwne / klary mają zwiększoną odporność na zarysowania. Oznaczenie SR (Scratch Resistant). Nie tracą połysku po czasie. Są odporne na UV i warunki atmosferyczne.

Posiadamy w ofercie również lakiery bezbarwne / klary o bardzo wysokiej zawartości części stałych,  które cechuje szybkie schnięcie, wysoki połysk i „głębia”. Np. Novoakryl 520. Ten lakier bezbarwny/klar osiągnie wysoką twardość końcową zarówno w podwyższonej temperaturze, jak i bez wygrzewania. Novakryl 520 spełnia wymagania Dyrektywy UE 2004/42/CE z 21 kwietnia 2004 r o ograniczeniu emisji lotnych związków organicznych. Jest odporny na UV i warunki atmosferyczne.



Malowanie elementów plastikowych lakierem bezbarwnym

Lakierem bezbarwnym / klarem można odnowić elementy plastikowe samochodu, np. zderzak. Ponieważ plastik „pracuje” zupełnie inaczej, niż blacha, wymaga lakieru, który nie odpadnie w trakcie tej pracy. Do lakieru bezbarwnego / klaru warto wtedy dodać dodatek zwiększający elastyczność lakieru.

Odnawianie reflektorów lakierem bezbarwnym

Reflektory samochodowe, jakiejkolwiek marki by nie były, z czasem ulegają zużyciu i zmatowieniu. Pogarsza się przez to jakość doświetlania drogi. Reflektory samochodowe niestety nie należą do najtańszych. Na szczęście wymiana nie jest jedyną formą przywrócenia samochodowi doskonałego oświetlenia. Reflektory można w łatwy, szybki i tani sposób odnowić przy użyciu lakieru bezbarwnego.
Jak to zrobić?
Wpierw należy wyszlifować  powierzchnię lampy (zedrzeć starą powłokę ochronną, która jest na reflektorze ), w celu zdjęcia zużytej warstwy UV. Zalecamy użyć krążków ściernych o gradacji: 600, 800, 1000 do maksymalnie 1500, w podanej kolejności. Reflektor musi być zmatowiony, a nie wypolerowany. Mocząc powierzchnię wodą w łatwy sposób można sprawdzić, czy jest ona już przygotowana do pomalowania. Jeśli pod wpływem wody powierzchnia zrobi się przeźroczysta, nie mleczna – reflektor jest gotowy. Po dokładnym odtłuszczeniu powierzchni można nanieść lakier bezbarwny, aby zabezpieczyć reflektor.