• Kategorie
  • Szukaj
  • Szpachlówki i wypełniacze

Na rynku możemy znaleźć wiele rodzajów szpachli i wypełniaczy ze względu na skład, rodzaj podłoża itp. Spróbujemy się tutaj przyjrzeć najczęściej wykorzystywanym i najbardziej popularnym szpachlówkom i wypełniaczom dostępnym w naszym sklepie.

Szpachle i wypełniacze - rodzaje

Pierwszy podział szpachlówek z jakim możemy spotkać się na rynku to szpachlówki  jednoskładnikowe, czyli gotowe do użytku od razu, oraz szpachlówki dwuskładnikowe, czyli szpachla plus utwardzacz. Czym one się różnią ?
W przypadku szpachlówek jednoskładnikowych ich największą zaletą jest fakt, iż są od razu gotowe do użytku. Producent zadbał już o właściwe proporcje szpachli i utwardzacz, więc zaraz po otwarciu puszki możemy przystąpić do pracy i nie musimy już bawić się łączeniem i mieszaniem szpachli z utwardzaczem. Wydaje się to być rozwiązaniem idealnym, ale niestety nie jest tak do końca. Największą wadą takiego rozwiązanie jest bardzo krótki czas schnięcia takiej szpachlówki, a to daje mało czasu na dokładne  nałożenie masy na naprawiane miejsce, szczególnie kiedy naprawiamy duży element i również wtedy kiedy nie posiadamy jeszcze wystarczającego doświadczenia w tego typu pracach. Niemniej jednak polecamy tego typu szpachlę do wypełnienia  małych, miejscowych ubytków i szybkich napraw.

Szpachle dwuskładnikowe to nic innego jak szpachla plus utwardzacz do samodzielnego połączenia. Tego typu szpachlówki są najbardziej popularne, najwygodniejsze i stosowane w profesjonalnych zakładach blacharsko lakierniczych, jaki i również przez niezliczone rzesze amatorów i hobbystów. Ważne tylko aby trzymać się wytycznych ( instrukcji stosowania ) podanych przez producenta. Największą zaletą szpachlówek dwuskładnikowych jest możliwość jej kontrolowania poprzez odpowiednie dozowanie utwardzacza, a co za tym idzie możemy ją ściśle dostosować do naszych potrzeb i w łatwy sposób osiągnąć zamierzony efekt.

Wśród szpachlówek  wykorzystywanych  w pracach blacharsko-lakierniczych możemy wyróżnić następujące:

  1. szpachlówka, szpachla multifunkcyjna
  2. szpachlówka, szpachla lekka
  3. szpachlówka, szpachla miękka, wyrównująca
  4. szpachlówka, szpachla uniwersalna
  5. szpachlówka, szpachla miękka
  6. szpachlówka, szpachla na tworzywa sztuczne
  7. szpachlówka, szpachla natryskowa
  8. szpachlówka, szpachla z włóknem szklanym
  9. szpachlówka, szpachla wykańczająca
  10. szpachlówka, szpachla z pyłem aluminiowym
  11. szpachlówka, szpachla epoksydowa
  12. szpachlówka, szpachla przemysłowa long-life
  13. szpachlówka, szpachla z włóknem węglowym


Szpachla multifunkcyjna to najbardziej uniwersalna, która łączy w  sobie cechy szpachlówki  wypełniającej i wykańczającej. Oznacza to, że mamy bardzo dobrą przyczepność do różnego rodzaju podłoży, możliwość wypełniania dużych nierówności, łatwe nakładanie i obróbkę grubymi papierami, a jednocześnie pozwala na wypełnianie małych ubytków cienkimi warstwami i obróbkę drobnymi papierami. Szpachlówka po nałożeniu pozostawia niezwykle gładką powierzchnię, a to ogranicza nam ilość  szlifowania. Może być stosowana na powierzchnie takie jak: laminaty poliestrowe, stal, stal ocynkowaną, aluminium, podkłady akrylowe dwukomponentowe, stare powłoki lakierowe. Szpachlówka tego typu może być pokrywana szpachlą poliestrową wykańczającą, szpachlą poliestrową natryskową, podkładem akrylowym, podkładem epoksydowym.

Szpachla lekka dzięki zastosowaniu nowoczesnych wypełniaczy uzyskano wyrób drobnoziarnisty o niskiej gęstości. Dzięki temu mamy produkt o bardzo łatwej aplikacji, łatwej szlifowalność i niskim skurczu w czasie wysychania.  W połączeniu z bardzo dobrą przyczepnością możemy ją stosować na dużych jak i małych powierzchniach.

Szpachla miękka, wyrównująca o bardzo szerokim spektrum zastosowania, przeznaczona do wyrównywania podłoża, uzupełniania znacznych ubytków i nierówności. Łatwa i miękka w obróbce ręcznej, jak i mechanicznej. Bardzo dobra przyczepność do wielu podłoży i elastyczność sprawiają, że chętnie sięgają po nią blacharze i lakiernicy. Gwarantowana wysoka  jakość naprawy.

Szpachla uniwersalna stosowana jako podstawowa wypełniająca. Używana  głównie przy niewielkich i średnich  powierzchniach i obróbce mechanicznej. Charakteryzuje się dobrą przyczepnością do wielu powierzchni, oraz stosunkowo dobrą elastycznością w zależności od producenta.

Szpachla na tworzywa sztuczne przeznaczona do naprawy elementów z tworzyw sztucznych takich jak: zderzaki, obudowy lusterek, listwy itp. Szpachelki tego typu posiadają bardzo dużą elastyczność, co gwarantuje skuteczność naprawy elementów z tworzyw sztucznych.

Szpachla natryskowa do aplikowania natryskiem pneumatycznym. Może być stosowana przy naprawach dużych powierzchni zachowując  gładkości powłoki. Do obróbki ręcznej i maszynowej.

Szpachla z włóknem szklanym przewidziana do niewielkich powierzchni. Poprzez zastosowanie dużej ilości  długich włókien szklanych produkt charakteryzuje się bardzo dużą wytrzymałością mechaniczną i zdolnością do  wypełniania dużych  nierówności i otworów. Przy tego typu szpachlach spodziewajmy się małej elastyczności i trudnej twardej obróbki.

Szpachla wykańczająca, jak sam nazwa wskazuje, przeznaczona jest do prac wykończeniowych przed nałożeniem podkładów. Świetnie nakłada się cienkimi warstwami i wypełnia niewielkie wgłębienia i rysy. Umożliwia obróbkę papierami ściernymi drobnoziarnistymi dając bardzo gładką powierzchnię. Szpachlówki wykańczające posiadają najczęściej bardzo dobrą przyczepność do wielu podłoży.

Szpachla z pyłem aluminiowym to produkt przeznaczony przede wszystkim do naprawy elementów, które mogą mieć styczność z podwyższoną temperaturą ( np. maska samochodu ). Mniejszy skurcz, oraz wysoka elastyczność w odróżnieniu od innych szpachlówek pozwala z powodzeniem również stosować ten typ produktu na dużych powierzchniach i wypełnianie dużych  ubytków. Kolejną cechą jest świetna przyczepność do większości podłoży, w tym do większości stosowanych obecnie blach ocynkowanych.

Szpachla epoksydowa również cechuję się odpornością na wysokie temperatury, ale zalecana do pracy na małych powierzchniach, do wypełniania niewielkich ubytków. Stosowana przed nałożeniem farby proszkowej. Wyróżnia się wysoką odpornością mechaniczną,  krótkim czasem utwardzania, oraz dobrą przyczepnością do większości podłoży.

Szpachla przemysłowa long-life stosowana przy dużych środkach transportu, maszynach i urządzeniach. Przystosowana do pracy na bardzo dużych powierzchniach.

Szpachla z włóknem węglowym to nowoczesny produkt o bardzo dobrych właściwościach konstrukcyjnych. Może być stosowana przy wypełnianiu większych ubytków.

Jak prawidłowo nakładać szpachlę samochodową?

Jak już wcześniej napisaliśmy, na rynku występuje cała masa szpachli samochodowych wielu producentów.
Oto kilka podstawowych zasad, których należy przestrzegać przy nakładaniu szpachli samochodowej:

  • Zabierając się za naprawę przede wszystkim musisz dobrać odpowiedni rodzaj szpachlówki do planowanej naprawy. Zależy to od podłoża, od wielkości naprawianego elementu, od temperatury i wilgotności otoczenia. Wszystkie te informacje znajdują się na produkcie. Warto zatem dokładnie czytać informacje producenta, aby nasza naprawa była skuteczna i trwała.
  • Właściwe przygotowanie powierzchni. Jest to kluczowa czynność podczas prac z nakładaniem szpachli samochodowej. Bardzo wiele osób podchodzi to tego trochę lekceważąco. Wszystkich uczulamy na to, aby wykonać tę czynność ze szczególną starannością. Nie jeden zdziwił się już, że cała jego praca poszła na marne, kiedy po krótkim czasie pomalowana już  szpachla zaczęła pękać i odchodzić od karoserii. To najczęściej efekt złego przygotowania podłoża. Tak więc po kolei:
    1. odtłuść powierzchnię planowanej naprawy ( preparaty dostępne w naszym sklepie )
    2. bardzo dokładnie oczyść, przeszlifuj naprawianą powierzchnię
    3. ponownie bardzo dokładnie odtłuść powierzchnię

  • Pamiętaj o właściwych proporcjach utwardzacza do szpachli, oraz o dokładnym wymieszaniu obu ze sobą.
  • Jak nakładać szpachlówką samochodową? Przede wszystkim niezbyt grubo na pojedynczej warstwie. To bardzo ważna zasada, jak mówią lakiernicy i blacharze. Znacznie mądrzej jest nałożyć kilka cienkich warstw, niż jedną grubą.
  • Proces suszenia. Zrób to zgodnie z wytycznymi producenta podanymi na produkcie. Proces tym może trwać od kilkunastu minut nawet do kilku dni, w zależności od zastosowanej szpachlówki oraz temperatury i wilgotności otoczenia.
  • Przy szlifowaniu zwróć uwagę na gradację papieru ściernego, jaki dopuszcza producent szpachli.
  • Pamiętaj o właściwych warunkach pracy - właściwa temperatura i odpowiednia wilgotność.
  • Zawsze czytaj instrukcję producenta.

W naszym sklepie znajdziesz całą gamę szpachli do wszystkich prac blacharsko-lakierniczych. Oferujemy szpachle z najwyższej półki dla profesjonalistów, jak i produkty dla amatorów, tam gdzie nie jest wymagana najwyższa jakość. Staramy się tak dobierać asortyment sklepu, aby każdy znalazł właściwy produkt dla siebie. Gdyby jednak zdarzyło się, że nie znalazłeś produktu odpowiadającego Twoim potrzebom pisz, albo dzwoń do nas koniecznie, na pewno rozwiążemy ten problem.